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die Vorarbeit für die Untersuchung der Entwicklung der individuellen Grammatik geleistet. Dieser Forschung dienen Satzantworten, -ergänzungen und -umformungen in erster Linie.

BOGEN (Berlin)

8. SPECIAL MENTAL CONDITIONS

65. DAVIS, T. L., The Sanity of Hamlet. J. of Philos., 1921, 18, 629-634.

Hamlet evidently developed a psychosis as a result of his grief for his father coupled with his mother's unseemly conduct. He shuts himself out from his friends after the interview with the ghost of his father. However, Hamlet is aware of his own mental processes and criticizes his own thoughts. It has been suggested by Sir Francis Galton that great men may be "indebted to touches of madness" for their great thoughts. We do not know whether or not Hamlet was mad-when maddest he seemed sanest. He appears to have had a great fondness for logic and used more of it when he was most crazy.

T. R. GARTH (Texas)

66. MILLS, C. K., Some Theoretical and some Practical Aspects of Psychanalysis. Arch. of Neurol. and Psychiat., 1921, 6, 595-609.

The writer affirms that psychanalysis is a form of mysticism or semimysticism, and finds proof of this in the comments of psycho-analysts regarding one another. He emphasizes the undue use of terminology; the various interpretations of the unconscious; the improper methods of using dream analysis; and the unjustifiable use of sexual symbolisms in dream and direct analysis. He remarks, briefly, that the literature of psychoanalysis has focused attention on the important rôle of sexual factors in the psychoneuroses, but concludes that it has a grave deteriorating effect upon the moral fiber of society. He points out the failure of psychoanalysis in the treatment of war neuroses, and believes that it will rapidly lose ground and go down to the dust to be forgotten. The value of the paper is questionable: it is ridicule. One feels that in presenting this satire the writer had a very good time.

R. S. HUNT (Harvard)

67. PRINCE, M., A Critique of Psychanalysis. Arch. of Neurol. and Psychiat., 1921, 6, 610-633.

Psychanalysis as a method of probing the mind by the technique of free associations is valuable, but has its errors and limitations. The errors are due: to the necessity of postulating questionable mental mechanisms; to the dependence on interpretations; and to the fact that interpretations are so varied, many antecedent experiences can be found as possible causal factors of a given phenomenon. Freud's invaluable contributions are the theories of repression and conflict. Most of the other doctrines of psychanalysis are unsubstantiated, and irreconcilable with the facts gained by other methods of research. The concept of the unconscious is unsound and too narrow. The Freudian theory of the motive forces determining behavior disregards the work done by such men as McDougall. The theories of psychanalysis are more metaphysical than scientific.

R. S. HUNT (Harvard)

9. NERVOUS AND MENTAL DISORDERS

68. COROLEU, W. C., Legislative Restrictions in Connection with the Treatment of Incipient Insanity. J. Ment. Sci., 1921, 67,470-474

"Popular prejudice has caused to be embodied in all the laws procedures which operate against the early treatment of insanity. The fear of illegal sequestration, kept alive by novels, plays and cinematographs, is as much a nightmare as the possibility of premature burial."

Legislation practically everywhere, says the author, is more liberal than in his own country, Spain. Certification and admission to asylums is attended by a great many formalities. The vast collection of obsolete legislation is very disadvantageous to the early treatment of the insane. Legislative restrictions in Spain seriously hamper the practice of psychological medicine which, even under most favorable circumstances, is a difficult matter. The author urges that clinical institutions for the insane should be opened for patients as are those devoted to all other branches of medicine and surgery.

R. E. LEAMING (Pennsylvania)

69. AUDEN, G. A., The School Medical Service in Relation to Men

tal Defect. J. Ment. Sci., 1921, 67, 475-482.

This paper takes up the presentation of the case of the school medical officer in relation to a unification of those medical services which deal with the various aspects of mental defect. The school medical officer holds a vital position because the solution of the problem of mental deficiency, from the point of view of the community, depends upon early diagnosis and the school officer has a wonderful opportunity for that. Mental deficiency has been viewed from many standpoints through the ages-the theurgic (considering it a visitation of Divine Providence and so to be accepted), the compassionate, the educational, the sociological and most recent of all the eugenic. The ultimate criterion is social efficiency not educational aptitude. The only sound approach to the subject must be a teleological one.

On the educational side the two-factor theory of intellectual capacity is now generally accepted. It consists of two variablesfirst, general intelligence (the result of the functioning of the brain as a whole, innate and subject to the laws of heredity), and second, the specific educational capacities for reading, the formation of number concepts, etc., which depend on the functioning of certain focal areas of the brain. A sound training in educational psychology is therefore necessary for the examining medical officer if he would avoid pitfalls.

The author states that one of the most urgent needs of the present day in England is the establishment of psycho-educational clinics for the examination of all children presenting abnormalities of educational progress or conduct. School medical officers should be urged to take the Diploma in Psychological Medicine which could be extended to meet their needs and which should include more of the sociological science than hitherto.

R. E. LEAMING (Pennsylvania)

70. HILDEBRANDT, K., Forensische Begutachtung eines Spartakisten. Z. f. Psychiat. u. psychisch-gerichtliche Med., 192021, 76, 479-518.

Der ausführlich mitgeteilte Fall betrifft einen Spartakisten mit hysterischer psychopathischer Konstitution und ist auch für die Normalpsychologie beachtenswert.

TH. ZIEHEN (Halle a.S.)

71. v. MURALT, A., Analyse eines Grippedelirs. All. Z. f. Psychiat. u. psychisch-gerichtliche Med., 1920-21, 76, 519-562. Grippedelirien von fünftägiger Dauer werden im Sinn der Freudschen Theorie analysiert und gedeutet. Die erhebliche Aehnlichkeit mit einem normalen Traum wird stark betont.

TH. ZIEHEN (Halle a.S.)

72. BLEULER, E., Ueber psychische Gelegenheitsapparate und Abreagieren. All. Z. f. Psychiat. u. psychisch-gerichtliche Med., 1920-21, 76, 669-698.

Verf. meint die Annahme, dass die Energiequanten, die ein einmal gesetzter Affekt enthält, notwendig durch eine Reaktion abgeführt werden müssten (Abreagieren), als unrichtig erweisen zu können. Das Gehirn hat in sich viel zu viel Möglichkeiten der Erzeugung und Umwandlung von Energie, als dass ein solcher Entladungsvorgang nötig wäre. Verdrängte Komplexe entladen sich oft Jahrzehnte lang in psychischen Reaktionen (ev. krankhaften Symptomen) und erschöpfen sich trotzdem nicht. Was die Therapie mit Abreagieren erreicht, kann auch auf anderen Wegen, wenn auch nicht immer ebenso leicht, erreicht werden. Andrerseits gehen viele schwere Affektstürme auch ohne Abreagieren vorüber. Die seither als Abreagieren aufgefassten Erfahrungen will Bl. daher folgendermassen deuten. Bei Gelegenheit des Bedürfnisses irgendeiner Handlung wird für diese bstimmte "Gelegenheit" durch einen blossen einmaligen Entschluss ein zerebraler Apparat zusammengestellt, der im Prinzip der gleiche ist wie die phylogenetisch zusammengestellten Reflexapparate (vgl. "Einstellung" bei den psychologischen Reaktionsversuchen). Dieser Apparat nun muss, wenn er nicht immer wieder funktionieren soll, abgestellt werden. Meist demontiert er sich selbst dadurch, dass die Handlung ausgeführt ist, oder er wird durch einen Gegenbefehl abgestellt, oder durch widerstrebende Funktionen gehemmt. Viele Gelegenheitsapparate aber, die zwar einem wichtigen Trieb dienen, aber kräftigen Tendenzen des bewussten Ich widerstreben, werden bloss verdrängt. Missglückt die Verdrängung, kommt sie nicht einer Abstellung gleich, so schafft der Apparat vom Unbewussten aus allerlei neurotische und psychotische Symptome. Da er verdrängt, d. h. vom Bewusstsein abgespalten ist, kann er direkt von diesem aus nicht mehr aufgehoben werden. Bei den Erfahrungen über angebliches Abreagieren handelt es sich nach Bl. nicht um Abführung aufgespeicherter Energie, sonderm um "Abstellung" eines hypothetischen Apparatus. Die Wirkung der Psychoanalyse beruht darauf, dass ein solches mit dem bewussten Ich assoziativ verbunden wird; dadurch wird er der Anstellung zugänglich und kann wirkungslos gemacht werden.

TH. ZIEHEN (Halle a.S.)

73. REINHOLD, J., Polyglotte Halluzinationen. Monatss. f. Psychi

at. u. Neurol., 1921, 50, 65-98.

Auf Grund von Beobachtungen über polyglotte Halluzinationen scheint dem Verf. "die rein psychische Genese" der Sprachhalluzinationen restlos bewiesen und damit im Weg der Analogie auch für andere Halluzinationsformen wahrscheinlich.

TH. ZIEHEN (Halle a.S.)

74. PICK, A., Neues zur Psychologie der Konfabulation. Monatss.

f. Psychiat. u. Neurol., 1921, 49, 313-322.

Kurze Bemerkungen zur Psychologie der Konfabulation. Verf. hebt namentlich die Nötigung zur Ausfüllung der Erinnerungslücke im Sinn eines Total eindrucks hervor.

TH. ZIEHEN (Halle a.S.)

75. KRAMBACH, R., Dauersymptome und amyostatische Krankheitszustände nach Enzephalitis. Monatss. f. Psychiat. u. Neurol., 1921, 50, 189-201.

Fall mutmasslicher Enzephalitis lethargica nach Grippe mit Schlafsucht und amyostatischen Störungen, auf psychischem Gebiet eigentümlicher Mangel an Initiative, dessen sich Patient durchaus bewusst ist, und der objektiv als Verarmung der Spontanbewegungen imponiert; wenn eine besondere Anspannung des Willens zur Ausführung einer Bewegung erfolgt, so erfolgt die Bewegung, ganz im Gegensatz zu den sonst trägen aktiven Bewegungen, prompt (psychologischer Untersuchungsbefund sehr dürftig).

TH. ZIEHEN (Halle a.S.)

76. v. PODMANICZKY, T., Stirnhirn und Körpergleichgewicht. Klinische Beobachtungen bei Stirnhirnverletzten. Deuische Z. f. Nervenheilkunde, 1921, 67, 41-54.

Aus 12 Fällen reiner Stirnhirnverletzungen schliesst Verf., dass dem Stirnhirn eine gewisse Rolle bei dem "ustandekommen des Körpergleichgewichts zukommt. Es steht dabei in steter Kooperation mit dem Kleinhirn. Zentrifugale Bahn des "Stato

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